logo_nbt

Tips for kjøpere

La oss ha en ting klart; ”Røverkjøp” forekommer svært sjelden. ”Katta i sekken” er derimot mer vanlig! Ved å følge noen enkle råd, er muligheten stor for å gå klar av sistnevnte kategori. Nytt eller brukt, - den gamle frasen om ”at du får hva du betaler for” gjelder i aller høyeste grad ved kjøp av båt.

Først av alt, - analyser behovet ditt nøye. I hvilket farvann og under hvilke forhold skal du benytte båten? Hvor mye penger har du satt av til båtkjøp? Hva vil den koste etter innkjøp, i form av havneplass, vinteropplag, forsikring, driftskostnader og vedlikehold? Hva kan du forvente mht. avskrivning / verditap? Er du motorbåtmann eller ihuga seiler? Hvilke båter holder verdien sin best? Når du har gitt deg selv svar på disse spørsmålene, vil du antagelig sitte med et ganske klart bilde av hva du skal se etter.

Ved besiktigelse

Sjekk skrog, dekk og overbygg for skader og krakkeleringer. Fargeforskjeller og ujevnheter kan tyde på tidligere skader. Vær på vakt mot ”myke” partier i dekk av ”sandwich” -konstruksjon. Dette kan bety vann i distansematrialet, og dette er svært kostbart å utbedre. Kontroller undervannsskrog for skader og osmosetilløp (plastpest). Osmose viser seg som små blærer i gelcoaten. Dersom man klemmer på disse med en negl, vil de avgi en veske som lukter eddiksyre. Kostnadene til reparasjon av osmose på f.eks. en 30 foter, blir fort 50.000 ! Se nøye over skrog-gjennomføringer, dvs. inntak til kjølevann, toilett, etc.

Bruk nesen når du kommer inn i båten. Mugglukt betyr fuktighet fra lekkasjer som kan være vanskelige å finne og utbedre. Diesel eller bensinlukt tyder på lekkasjer i drivstoffanlegget. Kloakklukt betyr lekkasjer eller utette slangforbindelser ved toilett eller holdingtank og medfører en lite trivelig rep.oppgave. Er det gass-anlegg om bord, så vær obs! Lekkasjer i slike anlegg er livsfarlig, og egen lekkasjetester skal være montert!

Inspiser skroget innvendig så godt som mulig. Er det gammelt bunnvann i kjølsvinet? Sjekk innstøpning av avstivere og spanter. Er plastlaminatet flisete noe sted, kan det tyde på tidligere skader. Det samme gjelder dersom innredningen virker løs noe sted.

Prøv at alt teknisk utstyr virker. Instrumenter, navigasjonsutstyr, pumper, wincher, kokeapparat, kjøleskap, toilett, lys, lanterner, varmeapparat, vinduspussere, - ja kort sagt alt som har en teknisk funksjon ombord! Sjekk også grundig det elektriske anlegget. Kabler og ledninger skal være pent buntet og uten irr i koplingspunkter. Kontroller batteritilstand.

Bruk tid på motoren. Hvor gammel er den? Er den salt eller ferskvannskjølt? Foreligger det dokumentasjon på service og vedlikehold? Er motornummer i henhold til registreringskort? Motoren skal være ren og pen, uten oljesøl og vannlekkasjer fra kjølesystem. Sjekk oljenivå og spør når olje og filter ble byttet sist. Prøvekjør motoren under belastning og hold øye med oljetrykk og temperatur. Vær var for mistenkelige lyder!

Ta kontakt med Norsk Båt-Taksering dersom du er usikker og ønsker bistand i kjøps-situasjonen. Vi hjelper deg med kontroll av båten, kontrakt-formulering, finansiering, kontroll av eiendomsrett og heftelser, omregistrering, osv.

Kontakt oss

E-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Telefon: 907 45 007
Besøksadresse: Norittveien 10, 1555 SON

Vi kan bistå med

  • Pre-kjøpsvurderinger
  • Verdivurderinger
  • Skadevurderinger 
  • Låne- og forsikringstakster 
  • Tapsvurderinger 
  • Tilstandsrapporter 
  • Kontrakter 
  • Kontroll av eiendomsrett 
  • Konflikthåndtering 
  • Rådgiving ved innkjøp

Besøksadresse: Norittveien 10, 1555 SON | E-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. | Telefon: 907 45 007
Kopirett © 2015 Norsk Båt-Taksering. Alle rettigheter reservert. Nettsidene er utviklet og driftet av Procano AS (www.procano.com)


norboat_batmegler